Bodemsanering en graven in verontreinigde grond

Home . Diensten . Bodemsanering en graven in verontreinigde grond

Artifex Terra heeft veel saneringsprojecten gezien. De ervaring daarbij leert dat bodemsaneringen niet altijd goed verlopen. Dat kan vaak beter. Bij het ontwerp van een sanering stelt Artifex Terra de wensen van de opdrachtgever centraal. Natuurlijk moet de (het) sanering(splan) voldoen aan de wettelijke eisen, maar er zijn vaak vele mogelijkheden om een sanering uit te voeren. Veel adviesbureaus maar ook saneringsaannemers zijn te vaak (vaak onbewust) er nog teveel op gericht (veel) uitvoerend werk te verrichten. Vaak is veel minder uitvoerend werk, en tegen minder kosten mogelijk. Het uitgangspunt daarbij is dat de bodemsanering geen last of obstakels is, maar dat uw plannen leidend zijn en de sanering volgend is. Dat kan!

Zo vroeg mogelijk nadenken over bodemsanering

Bij het maken van plannen (voor nieuwbouw, graafwerkzaamheden, ver-/aankoop, enz) en er sprake is van enige mate van bodemverontreiniging, neemt u dan de bodemsanering in een zo vroeg mogelijk stadium in uw plannen mee. Bij veel projecten wordt de adviseur pas betrokken als er al een grotendeels vastgesteld bouwplan ligt en pas daarna de sanering moet worden vormgegeven. Beter is het om in een eerder stadium de bodemverontreiniging op de eerste, grove plannen te projecteren. Dan kan geanalyseerd worden wat de consequenties zijn voor saneringskosten bij bouwen op een bepaalde plek. Voorbeelden waar juist de werkzaamheden in de ondergrond (kelders, parkeergarages) of de aanleg van tuinen zijn gepland in de meest verontreinigde gebieden leiden extra hoge saneringskosten. Het tijdig betrekken van de verontreinigingsituatie in het ontwerp kan deze kosten vaak (deels) voorkomen.

Saneren zonder te graven

Als het gaat om saneringskosten is het afvoeren van verontreinigde vaak de belangrijkste kostenpost. Het is dan ook van belang de sanering zo in te steken, binnen de randvoorwaarden van de ontwikkeling en wettelijke eisen, dat de afvoer van grond zo veel mogelijk wordt voorkomen. Er kan en mag namelijk veel als het gaat om het laten zitten van verontreinigingen. We hebben het vaak over saneren zonder te graven. Ook het kiezen van bijvoorbeeld een hoger bouwpeil of het maken van geluidwallen leiden tot aanzienlijke besparingen.

Kies een goede doelstelling

Om te komen tot een sanering die het beste aansluit bij de opdrachtgever hanteert Artifex Terra het volgende principe. Kies de doelstelling zo dat daarmee aan de minimale wettelijke eisen wordt voldaan. Dit is dan de resultaatsverplichting. Daarenboven kan natuurlijk meer worden gesaneerd als daartoe de wens bestaat. Dit is soms het geval als grond na sanering weer moeten worden verkocht, na bouwen van huizen bijvoorbeeld, en dit de verkoopbaarheid bevordert. De extra saneringswerkzaamheden worden vastgelegd in een inspanningsverlichting. Daarmee kan altijd aan de minimale saneringeisen worden voldaan en is de extra inspanning een optie, geen verplichting. Te vaak zien we saneringsplannen waarin de extra inspanning als saneringsresultaat is opgenomen en dat die dus moet worden behaald. Ook bij waterbodemsaneringen geldt het voorgaande principe bij uitstek. Bij het opstellen van plannen zal Artifex Terra op zoek gaan naar de grenzen van de minimale eisen en deze, namens de opdrachtgever, met het bevoegd gezag vooraf afstemmen.

In situ saneringen

Het uitvoeren van in situ saneringen, waarbij een sanering van grond en/of grondwater plaatsvindt in de bodem (niet graven of oppompen), wordt steeds meer toegepast en verder ontwikkeld. Zo zijn er omstandigheden dat niet gegraven kan of mag worden. Bijvoorbeeld bij historische bebouwing die behouden moet worden of bijzondere natuurwaarden die niet mogen worden verwijderd. Als het gaat om bodemverontreinigingen met mobiele stoffen zoals olieproducten of oplosmiddelen is de laatste jaren veel ervaring opgedaan. Voor de verschillende technieken van saneren zijn er specialistische aannemers en adviesbureaus die alle hun technieken hebben en verkopen. Artifex Terra heeft een actueel inzicht in de technieken en kan samen met een gekozen leverancier de plannen verder uitwerken. Artifex Terra heeft veel ervaring met aanbesteden van projecten met in situ-technieken op traditionele wijze en volgens geïntegreerde contracten (Design en Construct).

In de jaren werkervaring zijn diverse bodemsaneringsprojecten begeleid. Hieronder volgen er een aantal.

Bouwen op verontreinigde grond in Gennep

Voor de realisatie van nieuwbouw voor woningstichting Mooiland in Gennep was de aanwezige bodemverontreiniging een obstakel. Verwijdering van de verontreiniging bracht hoge kosten met zich mee waardoor het project (met sociale huurwoningen) niet haalbaar was. Gekozen is voor een sanering waarbij de volledige bodemverontreiniging onder de nieuwbouw is blijven zitten. Artifex Terra heeft daarvoor het saneringsplan opgesteld, de vergunningen verzorgd en de uitvoering begeleid. De besparing in exploitatiekosten bedroeg meer dan € 300.000,00.

Verwijderen voormalige stortplaats Velden

In opdracht van Stichting het Limburgs Landschap heeft Artifex Terra het proces begeleid voor de verwijdering van de voormalige stortplaats aan de Paddeweg te Velden. Bij het verwijderen van een stortplaats is het moeilijk precies te bepalen wat de aard, hoeveelheid en verdeling is van de vrijkomende materialen uit de stort. Artifex Terra heeft bedacht om aannemers zelf de inschatting van verwerking- en handelingkosten te laten maken en niet zelf als opdrachtgever het risico te nemen. Er is met bijzijn van inschrijvende aannemers met proefsleuven in het stort gekeken. Inschrijvers konden daarbij zelf de risico’s inschatten voor verwerking van het materiaal. De uitvoering van het werk heeft daardoor niet geleid tot afwijkingen in meerkosten of stagnaties.

Interessante links

Projectmanagement

In tijden van grote hectiek en in tijden dat we steeds meer werkzaamheden moeten doen met minder mensen, kan het uit handen geven van (delen van) een project uitkomst bieden. Daarmee kan de opgave waar u of uw organisatie voor staat, alsnog worden gerealiseerd. U kunt uw bodemsaneringsproject, het bodemonderzoek dat nodig is, de vergunningsaanvraag of uw wettelijke taken bij beschikking Wbb of handhaving uit handen geven. Artifex Terra zal het project namens u en in uw belang, voor u uitvoeren. Dat geeft u rust en uw project is op tijd gereed.

Neem uw eigen adviseur

Specialisten lijken steeds moeilijker te vinden. Een specialist is echter in staat werkzaamheden efficiënt en effectief uit te (laten) voeren. Voor tal van werkzaamheden in ons werkveld zijn gespecialiseerde adviesbureaus en aannemers beschikbaar. De vraag is vaak hoe vind ik de juiste partij en wie stuurt die partijen aan? Van klanten en relaties waar werkzaamheden voor worden uitgevoerd is te horen dat tijdens hun projecten zij zich diverse vragen stellen, zoals:

  • is het hetgeen een adviesbureau voorstelt wel het beste, en moet dat ook echt allemaal?
  • proberen adviesbureaus of aannemers mij niet onnodig op hoge kosten te jagen?
  • de gemeente of provincie zegt dat ik een bodemonderzoek moet laten doen of moet saneren, maar is dat (altijd) zo?
  • zijn de (meer)kosten die ik krijg voorgeschoteld wel reëel?
  • waarom moet bodemonderzoek op bodemonderzoek worden uitgevoerd?
  • waarom moet het allemaal zo lang duren?

U kunt bij bovenstaande vragen hulp krijgen. Laat u bijstaan door uw eigen adviseur die ruime ervaring heeft in het vakgebied. Met hem of haar kunt u overleggen, zaken laten uitzoeken, controles laten uitvoeren, aanbestedingen doen, enz.

Het mag van klein tot groot

Is uw project klein of groot? Heeft u behoefte aan advies bij een enkele vraag of wilt een complex project met verschillende partijen en binnen een strak schema laten uitvoeren? Dat kan allemaal.

 

Risicomanagement

Bij het projectmanagement bewaakt Artifex Terra de aspecten: geld, risico, organisatie, tijd, informatie en kwaliteit (GROTIK) binnen het project. Daarnaast wordt de planning en voortgang bewaakt. Alle werkzaamheden worden in nauw overleg met de opdrachtgever verricht.

Bij veel projecten is vaak het aspect van geld, de kosten, belangrijk maar ook lastig. Er wordt tussen partijen met regelmaat discussie gevoerd over minder- maar vooral over meerwerk. Daarin kan Artifex Terra een de positieve rol vervullen om namens u de discussie aan te gaan. Daarin wordt niet geschroomd om eventueel minder populaire standpunten in te nemen als daartoe aanleiding is. Overigens vinden discussies meestal hun grondslag in verschillen over verwachtingen tussen partijen. Het is dan ook zaak om in de voorbereiding van een project de tijd te nemen om de verwachtingen zo goed mogelijk te omschrijven en de eisen waar het resultaat aan moet voldoen.

Bovenstaande goede voorbereiding en het gehele project wordt vooraf en tijdens geformaliseerd middels risicomanagement door een integrale risicoanalyse volgens de RISMAN methode. Zie ook https://zbc.nu/projectmanagement/project-risicomanagement/risman-projectrisicomanagement-projectinterne-risico-s/ en http://www.crow.nl/getmedia/1e4212fe-a7a0-4940-b02c-68872a6f85aa/RISMAN_toelichting.aspx

Nieuwbouw Boxmeer

Voor de realisatie van zorgappartementen in Boxmeer was voor aanvraag van de bouwvergunning en bestemmingsplanwijziging, een bodemonderzoek noodzakelijk. Artifex Terra heeft daarvoor de precieze eisen met de gemeente afgestemd, een vooronderzoek (historisch) gedaan en bij een extern adviesbureau het bodemonderzoek weggezet. Voor het bodemonderzoek zijn offertes opgevraagd en is een advies gegeven voor de economische meest voordelige inschrijving. Na bodemonderzoek is de rapportage beoordeeld en zijn fouten daarin hersteld. De milieuhygiënische bodemkwaliteit betrof uiteindelijk geen obstakel. Bij een dergelijk relatief eenvoudig werk heeft Artifex Terra heeft de meeste werkzaamheden bij de opdrachtnemer uit handen genomen en gezorgd dat er kwalitatief goed werk werd geleverd en planprocedures op dit punt zonder problemen werden doorlopen. Met een relatief kleine opdracht kunt u als opdrachtgever al veel winst boeken. U kunt u zelf toeleggen op uw kernactiviteiten en weet u dat het werk door derden goed en binnen de tijd wordt uitgevoerd.

Projectmanagement spoedlocaties gemeente Maastricht

Een meer complexer en grotere opdracht van projectmanagement betrof de directievoering bij het uitvoeren van oriënterende en nader bodemonderzoek op spoedlocaties in Maastricht. In het kader van artikel 4 van het Bodemconvenant https://www.bodemplus.nl/onderwerpen/bodem-ondergrond/bodemconvenant/) moeten alle locaties met spoedeisende bodemverontreinigingen voor 2021 gesaneerd dan wel beheerst zijn. Artifex Terra heeft namens en in nauw overleg met de gemeente Maastricht de uitvraag naar een aantal adviesbureaus gedaan, de beoordeling van de offertes verricht en een gunningsadvies opgesteld. Na gunning is het veldwerk aangestuurd en zijn kwaliteitscontroles gedaan. Rapporten zijn beoordeeld en de facturen zijn afgehandeld. Bij deze opdracht kwam het aan op het handhaven van een strakke planning, het zorgen van kwalitatief goede eindproducten die geschikt zijn voor een eventueel vervolg. Ook het ’uitvechten’ van een aantal financiële discussies, zoals helaas soms het geval is behoorde tot de opdracht.

Aanbesteden

Aanbestedingen van diensten en werken kennen vele spelregels met rechten, plichten, drempelbedragen e.d. In de meeste organisaties wordt naast landelijke regels zoals bijvoorbeeld in de aanbestedingswet 2012, ARW 2016, gids proportionaliteit, UAE, UAV 2012, RVOI e.d. ook eigen regels over aanbestedingen gehanteerd. In de dagelijkse praktijk merken we dat veel opdrachtgevers nogal eens opzien tegen het uitzetten van diensten en werken. Enige weerzin is ontstaan uit slechte ervaringen uit het verleden. En dat is niet verwonderlijk, als we alleen al kijken naar de arbitrages die er jaarlijks plaatsvinden. Bij aanbestedingen zijn er naast winnaars altijd verliezers. Verliezers nemen niet altijd hun verlies sportief op maar hebben ook vaak wel reden tot ontevredenheid bij onduidelijke aanvragen, rommelige bestekken, ondoorzichtige procedures enz. Arbitrages en vervelende reacties zullen altijd wel blijven bestaan maar kunnen door een goede voorbereiding en de juiste aandacht voor de inschrijvers vaak worden voorkomen.

Ook na de aanbesteding kan het samenwerken plaatsvinden in een onprettige werksfeer. Over en weer zijn er dan verkeerde verwachtingen en discussies vaak voortkomend uit een onduidelijk bestek of contract. Sprake is er dan van een slecht huwelijk wat de productiviteit, kwaliteit en sfeer niet ten goede komt. Toch is ook dit te voorkomen.

 

Hoe meer hoe beter…..

Bij elke aanbesteding groot of klein, geldt het uitgangspunt van objectief, evenredig en niet discriminerend. Onze ervaring is niet dat inschrijvers te kritisch zijn of graag arbitrages voeren. Bij inschrijvers heerst vaak een gevoel van onrecht en ongelijke kansen. Zo hebben inschrijvers vaak het gevoel dat andere inschrijvers betere kansen hebben dan zijzelf of dat eisen onredelijk hoog zijn. Dit gevoel is vaak moeilijk weg te nemen. Het belangrijkste in een aanbesteding is om de verwachtingen van inschrijver en aanbesteder goed op elkaar te laten afstemmen. Voor een inschrijver moet het duidelijk zijn wat de opdrachtgever precies verwacht van het resultaat. Als opdrachtgever moet je de inschrijver serieus nemen en alle eisen die je aan product of onderdelen stelt, moeten zo duidelijk mogelijk (eenduidig) omschreven worden. Beter teveel informatie dan te weinig, is onze stelling. Dit kost tijd en kennis van hetgeen je vraagt. En daar ligt dan ook de sleutel voor succes.

We hebben elkaar nodig

De opdrachtgever kan het niet alleen. Als de opdrachtgever de werkzaamheden zelf kon doen dan werd er niets uitbesteed. Je hebt als aanbesteder dus anderen nodig om je taken te kunnen uitvoeren. Dit vraagt om samenwerking. Dit lijkt evident, maar het gevoel van samenwerking is niet altijd aanwezig tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Beide zijn afhankelijk van elkaar om te kunnen voortbestaan. Het gevoel van samenwerking moet overheersen in een aanbesteding. Dat uitgangspunt moet afstralen van hetgeen je uitbesteedt.

Procedures strikt opvolgen

Aanbestedingen kennen strikte regels met betrekking tot de termijnen, beoordelingen en communicatiemomenten. Ons advies is altijd om deze afspraken strikt in de hand te houden en op te volgen. Vaak hebben we gezien dat de communicatie niet duidelijk is. Inschrijvers ervaren dit als vervelend maar erger nog, krijgen dan het idee dat zaken mogelijk niet kloppen of dat er dingen achter de schermen gebeuren die wel eens niet juist kunnen zijn. Onduidelijkheid in communicatie of niet nakomen van afspraken, werkt de kans op arbitrages in de hand.

Heb lef!

Door de nieuwe Aanbestedingswet is gunning op laagste prijs niet meer de bedoeling. De aanbestedingen worden geschreven op EMVI (gunning op de economisch meest voordelige inschrijving). Dus worden andere aspecten, zoals kwaliteit, creativiteit en duurzaamheidscriteria meegewogen in de keuze voor de beste opdrachtnemer. Dit vraag om een goede voorbereiding maar ook het noodzakelijke lef daarbij. Bereidt de zaken goed voor, bespreekt het met deskundigen en werk het goed uit, dan is er geen reden tot angst voor arbitrages of stagnaties. En, …. uw ambities als aanbesteder moeten tot haar recht komen in een goede uitvraag.

Samengevat zijn wij van mening dat een goede aanbesteding uitgaat van een document (leidraad, bestek, programma van eisen) dat met veel zorg en kennis is gemaakt en precies de verwachting van het resultaat (de resultaatsverplichting) weergeeft, het positieve gevoel van samenwerking uitstraalt en waarin strikt de procedures worden gevolgd.

In de jaren werkervaring zijn projecten aanbesteed voor overheid en bedrijfsleven (dus voor zowel de aanbesteder als de inschrijver) van klein tot groot. Hieronder volgen er een aantal.

Grondreiniging ABdK (met duurzaamheidscriteria) (contract van € 2,5 mjl)

Voor (voormalig) projectbureau Actief Bodembeheer de Kempen (ABdK) is de openbaar Europese aanbesteding gedaan voor een raamovereenkomst van verwerking (reiniging) van zinkassen en met zink verontreinigde grond. Hiervoor is gekozen voor een leidraad (hoe de aanbesteding is georganiseerd) en een (concept) overeenkomst waarin alle eisen en plichten van opdrachtgever en opdrachtnemer zijn geregeld. Met deze constructie heb je na afronding van de aanbesteding direct al een overeenkomst die beiden partijen kunnen ondertekenen. Dat werkt dan erg praktisch. In de aanbesteding zijn ook duurzaamheidcriteria opgenomen waarvoor fictieve kortingen op de inschrijfprijs kunnen worden bedongen. Criteria betreffen:

  • een korting voor het gebruik van groene stroom en/of groen gas bij de verwerking;
  • een korting voor deelname aan de CO2-Prestatieladder met verschillende kortingen per niveau;
  • een opslag bij grote transportafstanden tot locatie van vrijkomen van het te verwerken materiaal.

Bovenstaande criteria geven al mogelijkheden voor inschrijvers om op andere zaken dan de prijs te scoren, maar naar onze mening nog maar in heel beperkte mate. Meer is mogelijk.

Raamovereenkomst ingenieursdiensten bodem PNB (contract van € 4 mjl)

Openbaar Europees. Voor de provincie Noord-Brabant is in de vorm van een projectteam met diverse deskundigen, een aanbesteding gehouden voor raamovereenkomsten op 3 percelen. Het bijzondere aan deze overeenkomst is dat per perceel 3 adviesbureau’s als opdrachtnemer in aanmerking zijn gekomen die ieder een andere deel van de omzet krijgen toegewezen. Afhankelijk van de plaats waar de inschrijver bij aanbesteding is geëindigd (plaats 1, 2 of 3) krijgt hij een deel van de omzet toegewezen (respectievelijk 50, 30 en 20 %). Na 1 jaar raamovereenkomst wordt aan de hand de prestaties van de bureau’s bepaald op welke positie zijn dan staan en hoeveel omzet zij in het navolgende jaar krijgen. Het mooie van dit systeem is dat de bureau’s ook gedurende de raamovereenkomst geprikkeld worden tot het blijven leveren van de beste prestaties.

Uit de praktijk van toepassen van deze raamovereenkomst blijkt dat het erg goed werkt. De doorlooptijd van projecten van start tot oplevering is fors verkleind, de administratieve lasten van eigen organisatie provincie zijn verlaagd, en bijkomend zijn ook de kosten van advieswerkzaamheden gedaald. De kwaliteit van het geleverde werk is vooralsnog ook als prima beoordeeld.

Oriënterend bodemonderzoek potentiële bronlocaties Maastricht (opdrachtsom € 90.000)

Een in omvang kleine opdracht, maar een opdracht waarbij kwaliteit en snelheid belangrijk zijn, was het uitvoeren van oriënterende bodemonderzoek op 30 potentiële spoedlocaties in Maastricht. Hiervoor is namens de gemeente Maastricht een uitvraag gedaan (meervoudig onderhands). Daarbij zijn de uit te voeren werkzaamheden uitvoerig beschreven met hetgeen daarvan door de opdrachtgever en opdrachtnemer verwacht mag worden. Tijdens de uitvoering is gebleken dat dit duidelijk was. Discussies over hetgeen nu wel en niet in de opdracht was meegenomen of moest worden gedaan hebben nauwelijks plaatsgevonden. Ook over de afrekening van werkzaamheden zijn nagenoeg geen discussies ontstaan.

Begeleiding aanpak gechloreerde koolwaterstoffen in Venlo (opdrachtsom € 60.000,00)

Ten behoeve de grootschalige grondwaterverontreiniging met VOCl te Blerick is in samenwerking met de gemeente Venlo een plan van aanpak uitgedacht om door middel van het laten uitvoeren van nader onderzoek na te gaan of kan worden afgezien van een actieve sanering. Het idee bestond dat met een beheersing door natuurlijke lozing, zonder verdere maatregelen, behoudens monitoring, kon worden volstaan. Door Artifex Terra is een plan van aanpak opgesteld met daarin de uit te voeren werkzaamheden en is daarvoor de meervoudige onderhandse aanbesteding om te komen te een geschikt uitvoerend adviesbureau uitgevoerd. Het eindresultaat heeft geleid tot het inderdaad verantwoord af kunnen zien van een actieve sanering.

Interessante links

 

 

 

 

 

Bestekken

Om bij een bodemsaneringsproject te komen tot de keuze van een geschikte aannemer waarbij er goede en duidelijke afspraken zijn gemaakt over de wijze waarop het werk moet worden uitgevoerd, wordt vaak gebruik gemaakt van een bestek. Het bestek is een gedetailleerde omschrijving van het werk met daarin alle verplichtingen van opdrachtgever en aannemer. Het bestek maakt naast specifieke omschrijvingen van het werk, ook gebruik van een veel standaardomschrijvingen. De standaardomschrijvingen hebben het voordeel dat deze al bepaald zijn middels jarenlange ervaringen door aannemers en opdrachtgevers en dat deze ook bij hen ook goed bekend zijn. Met andere woorden ’het wiel behoeft niet opnieuw te worden uitgevonden’.

Vaak kiezen overheden en professionele opdrachtgevers voor het laten opstellen van een bestek. Maar ook kleine opdrachtgevers of zelfs particulieren die eenmalig met een bodemsanering te maken hebben, kunnen het laten opstellen van een bestek overwegen. Het kan namelijk veel problemen, verkeerde verwachtingen en meerkosten tijdens de uitvoering voorkomen.

Voor bodemsaneringwerken wordt vaak gebruik gemaakt van de RAW systematiek van het CROW (zie CROW). Deze systematiek heeft zich bewezen in het verleden. Met een RAW bestek zijn de meeste vormen van aanbesteding, meervoudig onderhands, openbaar nationaal en europees mogelijk. Zie ook de ARW 2016 voor aanbestedingsvormen.

Steeds vaker wordt ook gekozen voor design, construct en maintenance projecten waarbij als aanbestedingsvorm de geïntegreerde contractvorm wordt gehanteerd zoals opgenomen in de UAR-GC 2005. In deze aanbestedingsvorm maakt de opdrachtgever niet zelf het ontwerp, maar maakt de markt (aannemers en adviesbureaus) het ontwerp. Deze keuze is te overwegen als het ontwerp op voorhand niet goed te maken is en juist de kennis van de markt daarvoor nodig is.

Bodemsanering is niet het zelfde als een wegenbouwproject

Vaak worden bestekken voor bodemsaneringen opgesteld in combinatie met een civieltechnisch werk (zoals wegenbouw of grondwerk). Deze combinatie is zeker goed mogelijk maar vraagt wel extra aandacht. Veelal wordt het bodemsaneringsdeel opgesteld door personen met vooral civieltechnische achtergrond. Het bodemsaneringsdeel wordt dan met de beste bedoelingen uitgewerkt, maar de ervaring leert dat dit dan niet altijd juist gebeurt. Beter is het dan om een persoon met een bodemsaneringsachtergrond dit deel te laten doen (zie ook voorbeeld Budel hieronder). Daarmee kunnen dan ook de juiste omschrijvingen, verwijzingen naar wetgeving en voorwaarden voor de bodemsanering in het bestek worden geïntegreerd.

In de jaren werkervaring zijn veel bestekken opgesteld. Hieronder volgen er een aantal.

Bestek Paddeweg te Velden

Voor de verwijdering van een voormalige stortplaats is door Artifex Terra een bestek opgesteld voor de ontgraving, afvoer en verwerking van het materiaal. Het lastige van een voormalige stortplaats is dat, ondanks het vele bodemonderzoek dat vooraf is uitgevoerd, het moeilijk is om de precieze samenstelling van het vrijkomende materiaal te beschrijven. Voor een deel blijft zo’n stort een ’black box’. Om de inschrijvende aannemers toch zoveel mogelijk inzicht te geven in het vrijkomende materiaal, zodat zij, maar ook de opdrachtgever niet voor verassingen komen te staan, is een aanwijzing ter plaatse gehouden. Hierbij zijn proefsleuven gegraven in het bijzijn van de inschrijvers en konden de inschrijver zelf het materiaal te bekijken en monstermateriaal meenemen om eigen proeven voor de verwerking te doen. Deze aanwijzing heeft een nuttige bijdrage opgeleverd voor de aannemers. EN zeker niet onbelangrijk, dit heeft de inschrijfprijzen ten goede gekomen.

Bestek nieuwbouwproject te Budel

Voor een nieuwbouwproject zijn diverse werkzaamheden noodzakelijk voor het bouwrijp maken en aanleg van wegen. Op de locatie is een sterke bodemverontreiniging aanwezig als gevolg van zinkassen. Artifex Terra heeft een RAW bestek opgesteld voor de bodemsanering. Dit bestek is na afstemming met de bestekschrijver van het civiele deel, in het bestek bouwrijp maken geïntegreerd.

Directievoering

Namens opdrachtgevers wordt de directievoering van (bodem)saneringswerken vaak in handen gelegd van een deskundig directievoerder. De directievoerder draagt er zorg voor dat de betrokken partijen worden aangestuurd en geïnformeerd zodat het werk wordt uitgevoerd conform de afspraken (bestek). Naast het maken van goede afspraken en het vastleggen daarvan, is het uitvoeren van controles van groot belang. In bodemsaneringswerken gaat vaak veel geld in om, zeker voor wat betreft de reiniging van grond, waardoor fouten (moedwillig of niet) grote consequenties kunnen hebben. Af en toe komen hierover misstanden in het nieuws zoals bijvoorbeeld met de verwerking van verontreinigde grond in een woonwijk (link artikel verontreinigde grond in Barneveld ). Kennis van zaken van een directievoerder en het tijdig signaleren kunnen misstanden voorkomen. Kortom de directievoering heeft een voorname rol bij de uitvoering van een project.

Een directievoerder kost niets

Onze mening is dat een goede directievoeder zichzelf altijd terugverdient. De uren van een directievoerders betreft vaak maar een klein deel van de opdrachtsom van het gehele werk. Door het strak aansturen van alle partijen, de kennis van systematiek gecombineerd met uitgebreide praktijkervaring, worden de kosten in de hand gehouden en het werk op tijd en kwalitatief hoogwaardig opgeleverd. Daarnaast verzorgt de directie de administratie en regelt de keuringen waarmee vragen en eventueel de bewijslast tijdens maar ook nadien kunnen worden gereproduceerd. Aan opdrachtgevers het advies: maak hiervan gebruik.

Ook bij kleine projecten mag het

Ook als uw project klein is, is het te overwegen de directievoering uit handen te geven. Daarmee legt u het werk in professionele handen en heeft u de handen vrij voor andere zaken. In onze werkzaamheden komen naast grote projecten ook echt hele kleine projecten voor.

Kennis, ervaring en communicatie

Een goede directievoerder combineert kennis (van BRL’s, UAV, RAW, civiele eisen, veiligheid e.d.), praktijkervaring (voldoende met de ’voeten in de modder gestaan’) en communicatievaardigheden (verschillende partijen met allen eigen manier van communicatie zoals opdrachtgevers, omwonenden, adviesbureaus, overheid en(onder)aannemers). Bij de directievoering controleert Artifex Terra op e aspecten geld, risico, organisatie, tijd, informatie en kwaliteit (GROTIK) binnen het project. Daarnaast wordt de planning en voortgang bewaakt. Alle werkzaamheden worden in nauw overleg met de opdrachtgever verricht.

Directievoering bij Actief Bodembeheer de Kempen

Bij de uitvoering van bodemsaneringen door Actief Bodembeheer de Kempen (www. zinkindekempen) van locatie met verontreinigingen met zink en cadmium als gevolg van zinkassen is de directievoering verzorgt op meer dan honderd locaties. Deze saneringen vinden vaak plaats in particuliere tuinen en is vaak sprake van een volledige kaalslag van deze tuinen. Deze tuinen worden door de particulieren later zelf weer opnieuw opgebouwd. Voor veel van deze eigenaren heeft deze operatie een grote impact. Als directievoerder is het zaak met de eigenaren juist te informeren. Hierin behoeven de eigenaren niet onnodig ongerust te worden gemaakt, maar zonder overlast is de sanering ook niet mogelijk. Een behoorlijke uitdaging voor de directievoerder dus. Daarnaast bestaat er de dagelijkse afstemming met aannemer, grondreiniger en adviesbureau dat de controles uitvoert.